Informationsbrev jul/nyår 2015
Jul och nyår står återigen inför dörren. Innan vi helt ägnar oss åt bestyren som hör detta till så vill styrelsen ge en kort sammanfattning av de större ärendena som avhandlats under hösten
Läplanteringarna utmed Iliongränden har fått en välbehövlig översyn. Som vi berättat tidigare så är detta ett första steg i en långsiktig ambition av att tillgängliggöra dungarna utan att för den skull göra avkall på deras funktion som vindfång och insyningsskydd från vägen. Gallring och utrensning av träd och ris är i stort sett avslutad nu. Vid en gemensam aktivitet i höstas samlade vi ihop och flisade en stor del av det som fällts. De högar som fortfarande ligger kvar kommer att flisas eller forslas bort i början av nästa år om vädret tillåter det. Längre fram i vår kommer vi titta på om det också finns behov av att komplettera med mer buskliknande vegetation inom området. Tanken är att även gallra och rensa bland träden utmed cykelvägen vid vår norra gräns. Vi har besiktigat området tillsammans med kommunen som äger marken och fått tillåtelse att göra detta på deras bekostnad. Arbetet med detta kommer förhoppningsvis att starta i början av 2016.
Golven i lusthuset har nyligen rengjorts ordentligt och parkettgolvet har fått en ny ytbehandling. Det här medför att man numer kan använda vanliga rengöringsmedel när golvet svabbas efter en fest. Städinstruktionerna som skickas ut när man hyr festlokalen kommer att uppdateras med den här informationen. Styrelsen vill även passa på att slå ett slag för bastun i samma hus som ofta är ledig. Bastun kan lånas av medlemmar genom att skicka en förfrågan till styrelsen. Koden man erhåller slås in på samma dosa som används för att låsa upp festlokalen men man går in genom dörren till höger om festlokalen.
Styrelsen har precis färdigställt budgeten för nästa år. Föreningens kända utgifter kommer att minska märkbart tack vare att vi under hösten bundit om två lån om sammanlagt 33 MSEK och då erhållit betydligt bättre räntevillkor än vi tidigare hade. På grund av detta finns det utrymme för ett något större underhåll än vad vi haft under innevarande år. I början av nästa år kommer vi anlita utomstående expertis för att gå igenom vilka snickeri- och målningsarbeten som är mest angelägna att utföra inom fastigheten. Vi bygger också på en buffert för att kunna byta ut gaspannorna i flerfamiljshusen när det visar sig nödvändigt; den tekniska livslängden för dessa börjar löpa ut. Vi har också konstaterat att ingen avgiftshöjning behöver tas ut för 2016.
Med nytt år kommer också nya parkeringstillstånd. Dessa har redan delats ut till samtliga lägenheter. Glöm inte att byta ut era gamla tillstånd i parkerade bilar. Årets tillstånd gäller till och med den 10 januari, därefter är endast de nya tillstånden giltiga. Vi kommer även inom kort att dela ut nya filter till ventilationsanläggningarna i lägenheterna respektive radhusen. Dessa skall bytas två gånger per år. Instruktioner för hur man gör det finns på vår hemsida, se rubriken ”Värmeväxlare” under För medlemmar > Lägenhetspärmen . Radhusägare får inte glömma att koppla loss vattenslangar från utkastarna. Om det står vatten kvar i slangarna fryser detta när temperaturen faller och en ispropp bildas lätt även innanför utkastarens avstängningsventil. Det har inträffat förut inom föreningen att isproppar fortsatt växa och sprängt röret inne i radhusen med stora vattenskador som följd. Det här undviker man enkelt genom att ta bort anslutna vattenslangar.
Ordningen i soprummen är inte godkänd. Vi konstaterar alltför ofta att avfall hamnar fel eller att kärlen för kartong och plast är överfulla. Kartonger skall knycklas ihop. Det finns en kartongkniv upphängd i varje soprum för att underlätta detta arbete – använd den! Är det helt fullt i det avsedda kärlet i ett soprum så finns det tre andra att välja på. Gallerburarna i soprummen är till för elektronikskrot, inget annat. Grovsopor skall slängas i containern som står uppställd på parkeringen vid infart C1. Vi vill även påminna om att det finns en bortskänkningshörna i soprummet C2 (längst i söder). Saker som egentligen är hela och fungerande och kan vara till nytta för någon annan kan ställas där istället för att slängas.
Under jul- och nyårshelgerna blir det extra mycket sopor och färre tömningar vilket ökar behovet av god disciplin i soprummen. Presentpapper slängs i de säckar som kommer delas ut innan jul (se separat utskick). När granen skall slängas i någon av de två containrarna för trädgårdsavfall så klipp av grenarna först. Om detta görs får alla granar plats utan problem.
Styrelsen vill också slå ett slag för att få flera medlemmar att anmäla sitt intresse för styrelsearbete efter stämman 2016. Kontakta valberedningen när den så småningom går ut med mer information och tala om att ni är villiga att hjälpa till.
Vi gör nu ett helguppehåll med expeditionen. Årets sista expeditionstid är tisdagen den 22 december. Nästa tillfälle blir tisdagen den 12 januari då öppettiden liksom tidigare är mellan kl. 19 och 20. Om ni behöver hjälp med något under tiden expeditionen håller stängt kontaktar ni vaktmästaren (e-post till vaktmastaren@bonifacius.se eller lämna meddelande på dennes telefonsvarare, 046 - 211 21 18) eller styrelsen (styrelse@bonifacius.se). Titta gärna in på hemsidan http://www.bonifacius.se där ni hittar de senaste informationsbladen och annat matnyttigt för föreningens medlemmar. Det finns även en möjlighet att skicka meddelanden till styrelsen direkt från hemsidan genom att gå in på fliken ”Kontakt”.
Vi i styrelsen önskar alla boende en riktigt god jul och ett gott nytt år!